Zvláštní
povaha výkonu sportovní činnosti vyžaduje i specifickou síť arbitrážních orgánů, které jsou schopny řešit spory
vzešlé ze sportovních – hráčských smluv – rychle, efektivně a při vysoké znalosti
všech charakteristik příslušného sportovního odvětví.
Co
se týče vnitrostátních sporů z profesionálních fotbalových hráčských smluv
je na prvním místě příslušná Arbitrážní komise FAČR. Tato komise podle čl. 2
odst. 2 Statutu a jednacího řádu[1] rozhoduje zejména „ve sporech o plnění smluvních závazků mezi
kluby o odstupném za hráče, ve sporech z profesionálních smluv mezi hráči a
kluby“. Dále je důležité zmínit i čl. 1 odst. 3 tohoto předpisu, který
stanoví, že „v případech, kdy je dána
pravomoc řádných soudů České republiky při řešení vzájemných sporů, jsou
členské kluby FAČR, účastníci soutěží, činovníci a další osoby činné ve FAČR,
povinny předložit návrh (...) na projednání svého sporu či uplatnění svého
práva nejprve Arbitrážní komisi a vyčkat jejího rozhodnutí. Porušení této
povinnosti bude postiženo disciplinárně.“ Tímto ustanovením je tak zajištěna
primární pravomoc právě Arbitrážní komise FAČR. Následná pravomoc obecného
soudu přezkoumat rozhodnutí orgánu sportovní organizace můžeme odvodit s
poukazem na již výše zmíněný § 15 zákona o sdružování občanů.
Problematickým
se však jeví samotné složení rozhodců této komise, jelikož by měla být
proporčně složena ze zástupců hráčů a klubů, přičemž tato podmínka v současnosti
není naplněna. Arbitrážní komise tak není orgánem, který by byl v souladu
s ustanovením Předpisů o národním rozhodčím orgánu FIFA.[2] Tento předpis výslovně ve
svém čl. 3 stanoví obligatorní zastoupení hráčů v arbitrážních orgánech,
přičemž se má jednat o představitele národních hráčských asociací, přidružených
k FIFPro.[3]
Na druhé straně musí být tato komise složena i ze zástupců klubů nebo lig,
například ligové shromáždění FAČR, resp. Ligová fotbalová asociace (LFA). V současnosti
však došlo na základě rozhodnutí FAČR[4] k ustavení nového
orgánu, Sboru rozhodců, který bude mít stejnou pravomoc jako současná
Arbitrážní komise a který již bude plně splňovat požadavek proporcionálního
zastoupení hráčů a klubů.
Odhlédneme-li
od orgánů FAČR, na mezinárodním poli rozhoduje již několikráte zmíněná Komora
pro rozhodování sporů FIFA. Tento orgán se za deset let své existence stal
vysokou autoritou pro rozhodování fotbalových sporů. Komora rozhoduje zejména: „pracovněprávní spory mezi klubem a hráčem
na mezinárodní úrovni, pokud na národní úrovni není v rámci příslušné asociace
zřízen nezávislý arbitrážní orgán zaručující spravedlivé projednání a
respektování zásady rovného zastoupení hráčů a klubů a pokud na národní úrovni
neexistuje dohoda o kolektivním vyjednávání“.[5]
Mimo to má pravomoc řešit další druhy sporů, přičemž se dělí o pravomoc
s tzv. Výborem pro status hráčů, jakožto dalším arbitrážním orgánem FIFA.
V této
souvislosti však nelze opomenout, že všechny tyto arbitrážní orgány, tedy na úrovni
sportovních organizací – národních i mezinárodních – mají soukromoprávní
povahu. To znamená, že nemají ani charakter rozhodčích orgánů, jejichž
rozhodnutí nelze přezkoumat, resp. lze pouze za předem stanovených, víceméně
procesních důvodů. Může tak docházet k rozporům mezi rozhodnutími těchto
orgánů a obecných soudů. V druhé rovině je nutné zmínit případy rozporu
mezi rozhodnutím kupříkladu Komory FIFA a rozhodnutími možných
arbitrážních sportovních orgánů, které mají povahu rozhodčích soudů dle příslušných
právních předpisů. Zatímco v České republice je zřízení takovéhoto orgánu
stále ještě na úrovni legislativního návrhu,[6] na Slovensku je
v rámci Slovenského fotbalového svazu zřízen tzv. Rozhodčí soud
Slovenského fotbalového svazu dle § 12 a násl. slovenského zákona č. 244/2002
Zb., o rozhodcovskom konaní, který funguje jakožto stálý nezávislý orgán pro
rozhodování sporů a majetkových nároků podle předpisů o rozhodčím řízení.[7] V praxi pak může
nastat situace, kdy dojde k přímému rozporu mezi rozhodčím nálezem, který
má účinky pravomocného a vykonatelného soudního rozhodnutí a soudně nevynutitelným
rozhodnutím Komory. Rovněž samotný výkon rozhodčího nálezu dle obecně platných
právních předpisů na straně jedné a výkon rozhodnutí Komory na úrovni
sportovních organizací dle sportovních předpisů na straně druhé, by mohl nastat
souběžně.[8]
Odlišný
charakter má v současnosti nejvyšší sportovní orgán, tedy Arbitrážní soud
pro sport (Court of Arbitration for Sport – CAS) se sídlem v Lausanne, který
byl zřízen Mezinárodním olympijským výborem v roce 1983, a který řeší zejména
spory ze sportovních smluv, přičemž od roku 1996 fungují při olympijských hrách
tzv. Ad hoc divize, které řeší
sportovní spory nastalé v průběhu olympijských her zdarma, a to do 24
hodin. Výhodou tohoto orgánu, který zároveň působí jako odvolací orgán proti
rozhodnutí Komory FIFA je především vysoká míra odbornosti, rychlé řešení sporů
a rovněž autoritativnost jeho rozhodování. Jelikož se jedná obecně o vrcholný
sportovní arbitrážní orgán, je tedy možné i rozhodnutí učiněná Komorou
napadnout právě u CAS jakožto poslední sportovní instance. Zajímavostí je však
úspěšnost obhájených rozhodnutí před CAS, kdy pouze 15 - 20 % všech rozhodnutí Komory
bylo následně tímto orgánem přezkoumáváno a pouze zlomek se skutečně dostal
k dalšímu řízení jako opodstatněný a přípustný.
Zprvu
byla nezávislost tohoto orgánu zpochybňována na základě skutečnosti, že byl CAS
podřízen přímo Mezinárodnímu olympijskému výboru. Na základě rozhodnutí
Švýcarského federálního soudu,[9] který se vyjádřil
v podobném duchu, došlo k vytvoření nezávislé Mezinárodní rady sportovní
arbitráže, která dohlíží na nezávislost CAS.
CAS
je oprávněn zabývat se odvoláním proti rozhodnutí sportovních organizací,
přičemž pravomoc tohoto orgánu je dána buďto na základě dohody stran či na
základě uznání ze strany sportovních organizací, jak to učinila například i
FIFA.[10] Rozhodným a
aplikovatelným právem je právo švýcarské, přestože se strany mohou dohodnout na
výběru jiného práva,[11] stejně jako mohou uložit
rozhodcům, aby bylo rozhodováno ex auquo
et bono. Hlavní roli pak při rozhodování hrají i předpisy sportovních organizací,
které jsou vykládány.
Co
se týče CAS jakožto rozhodčího orgánu, jeho rozhodnutí může být napadeno u
Švýcarského federálního soudu dle čl. 190 odst. 2 švýcarského zákona o
mezinárodním právu soukromém pouze na základě omezených důvodů, jakými jsou například
nesprávné obsazení orgánu rozhodců či porušení principu rovného zacházení.
Rozhodnutí CAS mohou být rovněž uznány dle Newyorské úmluvy o uznání a výkonu
cizích rozhodčích nálezů.[12] Přesto je nutné
zdůraznit, že od zmíněného rozhodnutí Švýcarského federálního soudu z roku
1993 a rovněž s ohledem na rozhodnutí z roku 2003,[13] kdy tento soud opětovně
potvrdil jeho nezávislost, jsou často podobná odvolání zamítána a jen ojediněle
tak dochází k vlastnímu meritornímu přezkumu rozhodnutí CAS.
Spory o
rozsah kompenzací ve fotbale v judikatuře Komory FIFA a CAS – rozhodnutí
Webster a Matuzalem
Spory
o rozsah kompenzací při předčasném ukončení profesionální hráčské smlouvy jsou
častým důvodem pro předání sporu právě Komoře FIFA. V roce 2006 byl k tomuto
orgánu předán spor hráče skotské Premier
League Andyho Webstera s klubem Heart of Midlothian. Hráč předčasně ukončil
svou smlouvu s tímto klubem, přičemž předpokládal, že kompenzace, kterou
bude nucen zaplatit společně s novým klubem Wigan Athletic v souladu
s čl. 17 Statusového předpisu bude vypočítána zhruba na částku £ 200.000 a
zároveň vzhledem k tomu, že hráč ukončil smlouvu až po uplynutí tří-leté
ochranné doby, nebude namístě ani žádná další sankce. Klub však toto odmítl a
podal spor ke Komoře FIFA, přičemž požadoval mnohonásobně vyšší částku, a
to částku £ 5.037.311. V rozhodnutí Komory bylo stanoveno, že došlo k
jednostrannému ukončení hráčské smlouvy podle článku 17 a že k ukončení
došlo mimo tzv. ochrannou lhůtu. Dále však rozhodnutí uvádí, že částka £
199.976 představující hodnotu zbývající hráčské smlouvy není dostatečnou
kompenzací, která by dostála principu smluvní stability, přičemž
v rozhodnutí bylo stanoveno, že i ostatní kritéria musí být brána
v potaz, tedy kupříkladu doba, po kterou hráč za klub hrál. Kompenzační
částka byla tedy stanovena na částku £ 625.000.
Problematickou
se v tomto rozhodnutí jevila zejména výše kompenzace, jelikož rozhodnutí
Komory nijak nestanovilo důvod částky ve výši £ 625.000. Proto se strany
odvolaly ke CAS. Tento orgán označil rozhodnutí Komory za neplatné právě kvůli
nedostatečnému odůvodnění výpočtu kompenzační částky, přičemž CAS rozhodl, že
výše kompenzační částky za předčasné ukončení kontraktu ze strany hráče činí
pouhých £ 150.000, což v té době odpovídalo zbývající hodnotě hráčské
smlouvy v klubu.[14]
Jako
protipól tomuto rozhodnutí je obecně vnímám i další významný spor brazilského
hráče Matuzalema Francelino da Silvy proti ukrajinskému klubu Shaktar Donetsk
FC. Tento hráč v roce 2004 podepsal hráčskou smlouvu a rovněž byla zaplacena
přestupní částka € 8.000.000. Nová hráčská smlouva obsahovala ustanovení, že
v případě nabídky za hráče z jiného klubu ve výši € 25.000.000 a vyšší
je klub oprávněn hráče uvolnit. V červenci 2007 hráč ukončil předčasně
svou smlouvu s odkazem na čl. 17 Statusového předpisu a následně podepsal
smlouvu se španělským klubem Real Zaragoza. Klub Shaktar Donetsk FC se
obrátil na Komoru FIFA s požadavkem na plnění ve výši právě € 25.000.000
jako kompenzaci za předčasné ukončení hráčské smlouvy. Hráč Matuzalem a klub
Real Zaragoza nabídli částku € 3.200.000. Komora FIFA tak rozhodla, že částku,
která je ve smlouvě určena jako oprávnění klubu hráče uvolnit, nelze považovat
za tzv. kompenzační klauzuli, tedy ve smlouvě žádná takováto klauzule, ať již
v podobě liquidated či buy out klauzule, nebyla sjednána,
přičemž došlo k přiznání částky € 6.800.000. Při kalkulaci byly užity
v prvé řadě zbývající hodnota smlouvy, přestupní částka, kterou za hráče
zaplatil klub Shaktar Donetsk FC a nakonec kompenzace za jednání hráče
v podobě nenadálého ukončení smlouvy (odůvodněno specifickou povahou
sportovní činnosti).
CAS
jako odvolací orgán potvrdil, že částku € 25.000.000 nelze považovat za
kompenzační klauzuli, ale zároveň zvýšil kompenzační částku na částku €
11.858.934, přičemž argumentoval výší hráčovy odměny v Realu Zaragoza a
vzhledem ke schopnostem hráče započítal i šestiměsíční plat hráče v klubu
Shaktar Donetsk FC.[15]
FIFA
tentokráte rozhodnutí přivítala. Vnímala ho jako potvrzení důležitosti zásady
smluvní stability a autority článku 17 Statusového předpisu. Ve svém vyjádření
dále uvedla, že je nutné každý případ hodnotit individuálně a že článek 17 nelze
vykládat jako buy out klauzuli.
Tyto
dva případy jednoznačně poukazují na zcela neujasněnou rozhodovací praxi těchto
orgánů, zejména pak Arbitrážního soudu pro sport - CAS. S ohledem na
zvláštní povahu sportovní činnost se tento orgán zcela nepředvídatelně uchýlil
k naprosto protichůdným rozhodnutím, což mělo za následek obecně nižší právní
jistotu hráčů i klubů a rovněž vzrůstající pochybnosti o významu principu
smluvní stability ve fotbale, jakož i o významu tzv. specifické povahy
sportovní činnosti.
[1] Statut a jednací řád Arbitrážní komise FAČR. [cit.
2.3.12]. Dostupný z WWW: http://nv.fotbal.cz/cmfs/Legislativa/index.php.
[2] National
Dispute Resolution Chamber (NDRC) Standart Regulations. [cit. 2.3.12]. dostupné
z WWW:
[3] Členem
Mezinárodní hráčská asociace FIFPro je i Česká asociace fotbalových hráčů.
[4] Rozhodnutí 15.
Valné hromady FAČR ze dne 8. června 2013 o schválení Řádu rozhodčího řízení
FAČR.
[6]
Návrh zákona o Rozhodčím soudu pro sport předložený skupinou poslanců ODS, TOP
09, LIDEM a ČSSD dne 17. dubna 2013, který požaduje zřízení Rozhodčího soudu
pro sport jako stálého nezávislého orgánu pro rozhodování majetkových sporů
nezávislými a nestrannými rozhodci podle zákona č. 216/1994 Sb., o rozhodčím
řízení a o výkonu rozhodčích nálezů.
[7]
Dle čl. 14 odst. 2 Stanov Slovenského fotbalového svazu je tento Rozhodčí soud
samostatným nezávislým orgánem pro rozhodování sporů podle obecně závazných
právních norem.
[8]
GÁBRIŠ, Tomáš: Otázky jurisdikcie v kontexte riešenia športových sporov. UČPS.
2012. [cit.
2.3.13]. Dostupné z WWW:
[9]
Rozhodnutí Švýcarského federálního tribunálu ze dne 15. 3. 1993, č. ATF 119 II
271. Gundel v. FEI.
[10]
Čl. 66 Stanov FIFA: „FIFA uznává
nezávislý Arbitrážní soud pro sport (CAS) se sídlem v Lausanne pro řešení sporů
mezi FIFA, členy, svazy, ligami, kluby, hráči(...).“
[11]
Výběr jiného práva se řídí podle části 12 švýcarského zákona o mezinárodním
právu soukromém.
[12]
Viz zejména Newyorská úmluva o uznání a výkonu cizích rozhodčích nálezů.
[13]
Rozhodnutí Švýcarského federálního soudu ze dne 27. 5. 2003, č. ATF 129 III BGE 445. Larissa Lazutinová a Olga
Danilovová proti MOV a FIS.
[14] Rozhodnutí
Arbitrážního soudu pro sport ze dne 30. 1. 2008, sp. zn. CAS 2007/A/1298, CAS
2007/A/1299 a CAS 2007/A/1300 Wigan Athletic FC proti Heart of Midlothian, Heart
of Midlothian proti Webster a Wigan Athletic FC, Webster proti Heart of
Midlothian.
[15] Rozhodnutí
Arbitrážního soudu pro sport ze dne 19. 5. 2009, sp. zn. CAS 2008/A/1519, FC
Shakhtar Donetsk (Ukraine) proti Mr. Matuzalem Francelino da Silva (Brazil)
& Real Zaragoza SAD (Spain) & FIFA.